Výstavba zdejší železnice, jež vznikla v rámci trati PrahaHradec Králové-Kyšperk (dnešní Letohrad), byla plně v režii Společnosti severozápadní dráhy, jež vedle toho stanovovala jízdné, nákladní…
Přelom 19. a 20. století byl v oblasti zemědělství v mnoha oblastech rozdílný. Zatímco přicházela na trh řada různých hospodářských strojů a nářadí, vyvíjela se a propagovala umělá hnojiva, nové…
Tato třebechovická kaplička je památkou na pobělohorskou rekatolizaci, což dosvědčuje článek z 1. čísla „Královéhradecka. Vlastivědného sborníku pro školu a dům“, jež vyšlo v roce 1924:„Fr. Probošt:…
O pomníku, který by byl věnován místním odbojářům a padlým ve 2. světové válce, se začalo hovořit krátce po osvobození, ale nakonec byl zařazen až do prací pětiletého plánu v letech 1949-1953, jehož…
Původně se v těchto místech nacházel dřevěný most, který byl většinou často se vyskytujícími povodněmi poškozen nebo zničen, a tak musel být mnohokrát obnovován. V roce 1877 byl nakonec místo starého…
Stejně jako okolní obce, tak i Smiřice se dočkaly železničního spojení v souvislosti s vybudováním železniční trati z Pardubic do Liberce. Na počátku jejího vzniku stáli: továrník Jan baron Liebig,…
Podle tradice měl na konci 18. století vyučovat ve vsi jakýsi švec. Školní budova byla postavena až v roce 1804 společným nákladem vrchnosti a okolních přiškolených obcí (Starého a Nového Hradiště,…
Některé prameny nesprávně soudí, že podle stáří zdejšího zvonu zde musela stávat zvonička již v 18. století, ale jde o tradovaný omyl, protože sám zvon nepochází přímo z obce, nýbrž až z Osic. To, že…
Zdejší chrám Páně býval farním již v polovině 14. století, kdy náležel pod chrudimský dekanát a královéhradecký archidiakonát. Roku 1350 byl postoupen s celým chrudimským vikariátem k litomyšlskému…
Tento hrad bývá nazýván jako Rabštejn i Rabštejnek (dobově psáno Rabstein a Rabšteinek; ještě v I. vojenském mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikaci z let 1780-1783 i v jeho 2 dalších…